NAPLATA CESTARINE : free flow ili vinjete

Britanska konzultantska tvrtka Atkins, koja na zahtjev EBRD-a kao kreditora naših koncesionara autocesta u većinskom državnom vlasništvu izrađuje studiju o restrukturiranju HAC-a, ARZ-a i HAC-ONC-a, u prvotnom nacrtu ne preporučuje uvođenje vinjeta kao najjednostavnijeg načina naplate cestarina zbog, kažu, nepravednosti tog sustava za one koji rijetko koriste autoceste.

Umjesto vinjeta, predlažu postupno uvođenje tzv. free flow (slobodni protok) sustava naplate prema kojem bi se naplata obavljala pomoću transpordera (sličnog postojećem ENC uređaju) koji bi se očitavao bez zaustavljanja vozila ili pomoću uređaja na autocesti koji bi očitavali registracije vozila i izračunavali cestarinu te vozaču slali račun na kućnu adresu.
“Vinjete su od takvih sustava daleko isplativije i jeftinije kao prijelazno rješenje prema naplati cestarina putem satelitske navigacije, koja će sigurno stići u primjenu vrlo brzo. To jest suvremena tehnologija, ali nazadna prometna ideja, jer ćemo to skupo platiti, a nakon nekog vremena, kad u primjenu stigne GPS naplata, koja je najpoštenija jer korisnik plaća zaista onoliko koliko se vozi, cijeli sustav baciti u smeće”, kaže bivši dekan Prometnog fakulteta u Zagrebu Ivan Dadić.

On smatra da upornom odbijanjem uvođenja vinjeta pogoduje bankarskim lobijima i sindikatima. “Država treba upravljanje autocestama promatrati kao opću korist, a ne samo kao profitabilnost samih koncesionara. Meni to izgleda kao zavaravanje javnosti i nespremnost vlasti da riješi problem. Vinjete bi donijele višestruku korist i sigurno povećale BDP za 0,5 posto. Povećao bi se promet autocestama, a time i niz drugih djelatnosti poput ugostiteljstva, a povećala bi se i sigurnost te na tome uštedjelo”, kaže Dadić.

 

Sličnu “free flow” naplatu kakvu predlaže Atkins u primjeni imaju Talijani i nazivaju je Telepass. Donedavno je bila moguća samo za one koji imaju otvorene bankovne račune u Italiji, a sada je mogu koristiti i turisti bez talijanskog bankovnog računa. U automobilu treba imati transponder uređaj, a cijena cestarina se skida s debitnih ili kreditnih kartica. Talijani imaju i klasičnu naplatu putem uzimanja kartice pri ulasku, ali na izlasku nema blagajnika, već se cestarina plaća putem automata.

Drugo rješenje koje uključuje očitavanje registracije vozila koristi se većinom u SAD-u, a pitanje je kako bi se uopće pomoću snimanja tablice i obračunavanja cestarine prikupljao novac nakon što se račun pošalje na kućnu adresu turista iz Češke ili Nizozemske ako ne obave uplatu. Nacrt studije predlaže i smanjenje broja radnika sa nešto manje od 3000 na 1500. “Prijedlog je sličan onome koji su 2013. izradili konzultanti za monetizaciju autocesta. Sve se svodi na smanjenje rashoda i povećanje prihoda. Znamo da je nužno provesti automatizaciju naplate, ali ljudi se moraju zbrinuti i prekvalificirati. Govori se da bi za održavanje autocesta bilo dosta jedan radnik po kilometru, što nije dovoljno i dovelo bi do outsourcinga”, kaže predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić.

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *