"Let 3, Diktatorova najgora noćna mora u vojnom sukobu?" - najbolji prikaz riječke punk grupe daje Catherine Baker na portalu ESCInsight

Prenosimo najbolji stručni prikaz Leta3  - (Let 3, Diktatorova najgora noćna mora u vojnoj borbi?)  koji je na portalu ESCInsight - https://escinsight.com/2023/05/09/let-3-dictators-worst-nightmare-military-drag/ dala , 9. svibnja 2023.

Ove subote, 13. svibnja očekuje nas veliko finale ovogodišnjeg Eurosonga, a među finalistima je i hrvatski bend Let 3 s popularnom pjesmom "Mama ŠČ".Nakon prolaska u finale, snimka njihovog nastupa na službenom YouTube kanalu Eurosonga bila je najgledanija od svih nastupa s prve polufinalne večeri. Nakon što su hrvatski predstavnici u prvoj polufinalnoj večeri nastupali pod rednim brojem sedam ždrijeb je odlučio da će u finalnoj večeri nastupiti predzadnji.

Legende antifašističkog punka ne pojavljuju se svake godine na Euroviziji. Ali s obzirom na to da se natjecanje još uvijek okreće razaranjima koje je prošlogodišnja pobjednička zemlja donijela eskaliranoj ruskoj invaziji na Ukrajinu, Catherine Baker pita je li Eurovizija spremna za Let 3.
Sa songom' MAMA ŠČ! ' koji je pobijedio na hrvatskom festivalu Dora u ožujku, obožavatelji Eurovizije izvan postjugoslavenske regije upoznali su bend koji je svoju umjetnost koristio za ismijavanje i šokiranje represivnih društvenih snaga čak i prije nego što je Hrvatska postala neovisna od Jugoslavije 1991.

Baš kao što je Konstrakta dovela beogradsku umjetničku avangardu na Euroviziju 2022., Let 3 predstavljaju poznatu inovativnu, politički angažiranu punk scenu svog rodnog grada Rijeke, grada koji se ponosi svojim progresivnim izgledom (prva hrvatska lezbijska NVO, LORI , tamo je registriran 2000.), a često je bio u sukobu s nacionalnom vladajućom strankom.

Njegova okolna regija ima ponosni kozmopolitski regionalni identitet i još dulje povijesno iskustvo fašističke vladavine od ostatka bivše Jugoslavije 1941.-5., jer je nakon Prvog svjetskog rata polagala pravo Italija i tako je živjela pod Mussolinijevom fašističkom vladavinom između 1922. i 1943. Tijekom rasula mirovnog sporazuma nakon Prvog svjetskog rata, Rijeku je čak preuzeo 1919.-20. prvi protufašistički diktator na svijetu, Gabriele D'Annunzio, kojem se često pripisuje da je fašizmu dao estetiku.

U komunističkoj Jugoslaviji riječka je studentska, glazbena i umjetnička scena bila među najliberalnijim i antiautoritarnijima. Rijeka je bila jedan od pet ili šest gradova koji su pokrenuli generacijski definirajući jugoslavenski 'novi val' ranih 1980-ih. Prije suosnivanja Let 3, Damir Martinović Mrle (u ljubičasto-ružičastom kaputu, s najspuštenijim brkovima) bio je basist riječke punk grupe Termiti. Njihova najpoznatija pjesma ' Vjeran pas ' satirizirala je podložnost autoritetu potrebnu za napredak u jugoslavenskom sustavu, za publiku mladih u gradovima diljem bivše Jugoslavije koji su obećali sebi da se nikada neće prodati na taj način.

Nakon što su se Termiti raspali, Mrle je osnovao vlastiti eksperimentalni bend, da bi se 1986. pridružio svom scenskom kolegi Zoranu Prodanoviću Prlji (frontmenu kojeg će neizbježno zvati 'drug Staljin') u projektu koji su prvotno nazvali Let 2 (Let 2). Godine 1987. dobili su još članova i postali Let 3.

U početku su Let 3 satirizirali komunističku razboritost i konformizam u posljednjim godinama Jugoslavije. Kao i drugi punk bendovi, posebice u Hrvatskoj i Sloveniji, također su se suočili s militarizmom koji je imao vrlo stvarne posljedice na njihove vlastite živote jer su mladići očekivali služenje vojnog roka u jugoslavenskoj vojsci (doista, otpor studenata regrutaciji bio je ključni dio slovenski pokret za neovisnost koji je cvao u isto vrijeme).

Slike njihovih ranih nastupa prikazuju teme koje su Let 3 zaštitni znak do danas: ogromni brkovi, vojna pokrivala za glavu i česta muška golotinja, sve pretjerani simboli tradicionalne muškosti do točke podsmijeha. Ponekad su također upotrijebili sukob koji se smijao vojnim idejama o tome kakav bi trebao biti zdrav heteroseksualni muškarac.

Godine 1990-1, jugoslavenski komunistički sustav se konačno raspao, ne-Srbi i demokrati diljem Jugoslavije bojali su se što će se dogoditi ako se Slobodan Milošević dočepa savezne vlasti, konzervativna nacionalistička stranka došla je na vlast na višestranačkim izborima u Hrvatskoj (koji su njihova posljednja runda dan nakon Eurovizije 1990. u Zagrebu), a Hrvatska i Slovenija proglasile su neovisnost, samo da bi ih napala jugoslavenska vojska, koja je stala na Miloševićevu stranu.

Od tada se Let 3 zalaže protiv patrijarhalnog nacionalizma, etničkog šovinizma i religijskog konzervativizma koji su odmah zavladali javnim diskursom u Hrvatskoj i istisnuli sve alternativne političke vizije neovisne nacije.

Do 1996. godine, kada su objavili dvostruki koncertni album 'Živi kurac ' ( Living d*ck , ili slobodnije F*ck all ) i surađivali s kazališnim redateljem Ivicom Buljanom na avangardnoj produkciji Jean Racineove tragedije Fedra , Let 3 su postali nezaobilazan live act na hrvatskoj alternativnoj sceni.

Široj javnosti predstavili su se trikovima kao što su izdavanje potpuno praznog albuma (koji je ipak prodan u 350 primjeraka), stvaranje drugog albuma u jednom primjerku koji su odbili objaviti, insceniranje samoubojstva strijeljanjem na zagrebačkom trgu u znak prosvjeda njihova diskografska kuća svejedno ga izdaje i prikazuje četiri metra visok spomenik seljačke babe s golemim falusom u četiri hrvatska grada i Ljubljani (koristeći nepodudarnost da sugerira da je patrijarhalna muškost toliko zarazila tradiciju da je čak preuzela najapsurdnija brojka koju je mogla).

Kako bi snimili ženski vokal u svojoj pjesmi ' Profesor Jakov ', o zlouporabi položaja akademika za ljubavnu vezu s mladom studenticom, udružili su se s djevojačkim bendom ENI koji su predstavljali Hrvatsku na Euroviziji 1997. , a također su iz Rijeke. Let 3 i ENI ponovno su se okupili 2003. kada su na novom albumu koji pokazuje svoj sazrijevajući zvuk ENI snimili vlastitu verziju ' Mara Pogibejčić ', iz perspektive studentice u pjesmi.

Let 3 dodatno su isprovocirali nacionalističku politiku 2005. godine kada su objavili svoj electro-trash album ' Bombardiranje Srbije i Čačka ' . Njegov naslov bi se na prvi pogled mogao protumačiti kao ultranacionalistička prijetnja Srbiji i njenom provincijskom gradu Čačku, iako i od strane nekoga tko ne zna ništa o Letu 3. Na naslovnici je bend pozirao u tradicionalnoj muškoj narodnoj nošnji iz cijele bivše Jugoslavije, izvođenje vrste uprizorenog kola koje je nekada simboliziralo jugoslavensko 'bratstvo i jedinstvo', ispred slike dubrovačke luke (koju je jugoslavenska vojska bombardirala tijekom hrvatskog Domovinskog rata 1991.).

Ideja da je populistička 'neofolk kultura' kriva za nacionalizam, neznanje, seksizam i ratno huškanje u bivšoj Jugoslaviji dugo je prisutna u intelektualnim i alternativnim krugovima regije diljem regije. (Fenomen je 1989. godine dobio nadimak 'turbo-folk' od glazbenika Ramba Amadeusa – koji je predstavljao Crnu Goru na Euroviziji 2012., a suspendiran je kao UNICEF-ov ambasador dobre volje zbog optužbi za seksualno uznemiravanje u ožujku 2023.).

'Bombardiranje Srbije i Čačka' bila je frontalna, X-kategorizirana satira neofolk patriotizma diljem regije . Kombinirao je nove skladbe, uglavnom opscenih naslova, s narodnim pjesmama različitih naroda bivše Jugoslavije – uključujući i jednu skladbu nazvanu po srpskoj domoljubnoj pjesmi, 'Rado ide Srbin u vojnike '. Malo je koji naslov mogao biti provokativniji u zemlji u kojoj su još uvijek bila svježa sjećanja na ratne zločine srpskih paravojski i jugoslavenske armije (a sjećanja na ratne zločine Hrvata još uvijek su se šutjela).

Međutim, ' Rado ide Srbin u vojnike ' nije obična narodna pjesma: njen skladatelj Josif ili Josip Runjanin bio je hrvatski Srbin koji je služio u habsburškoj vojsci u devetnaestom stoljeću, a također je skladao pjesmu koja je postala hrvatska himna, što ga čini 'jednim od najčvršće veze između srpskog i hrvatskog naroda .

Slušatelji koji su očekivali da će biti ogorčeni što je hrvatski bend adaptirao tekst pjesme, koji je u dvadesetom stoljeću poprimio prijeteće konotacije, umjesto toga bi čuli dekonstruiranu, opscenošću nabijenu izvedbu potpuno drugačijeg jezika koji bi ukazivao da svaki čovjek koji se pusti zavesti ići u vojsku po patriotskom folkloru je budala.

Hrvatski domoljubni folklor dobio je isti tretman u Let 3 obradi ' Ero s onoga svijeta ' ('Ero s onoga svijeta' ili 'Ero šaljivdžija'), finalu istoimene narodne opere iz 1935. godine poznatog Hrvatski skladatelj Jakov Gotovac. Seljačka kultura dinarskih planina, slavljena u epskoj poeziji, koju je uprizorio Gotovac i koju su ponovno posjetili svi glazbenici koji su popularizirali njen folklor, jedna je od energičnih patrijarha i brkatih odmetnika, koji proizvode najčvršće vojnike i ljude. Nekoliko godina prije albuma Let 3, najistaknutiji hrvatski hard-desničarski folk-rock glazbenik koristio je kolo iz finala ' Ero ' kao središnji dio svog prvog stadionskog koncerta u Splitu, koji su ljevičarski kritičari uvelike vidjeli kao fašistički spektakl.

Let 3 ' Ero ' gradi na istom naelektriziranom krešendu. No, u izvedbi banda pankera u dragama i golemim lažnim brkovima, nikome tko je ugođen u hrvatske kulturne signale – pogotovo ne s njihovim ženskim zborom koji također ima lažne brkove – ne može se zamijeniti s nacionalističkim verzijama pjesme.

Ova faza karijere Let 3 obilježila je i njihov prvi susret s Eurovizijom, kao gosti u spotu za Severinin ulazak 2006. Barem do 2023., ' Moja štikla ' držala je krunu najkontroverznije hrvatske Eurovizije ulazak , iz razloga koji nisu nužno bili toliko vidljivi izvan bivše Jugoslavije. Generacijama ništa nije opterećivalo glavnu hrvatsku kulturnu politiku kao nesigurnost zbog potrebe da budete prepoznati kao 'europski', a ne kao 'balkanski' – čak i u trenucima poput vrhunca eurovizijskog etnopop booma 2000-ih, kada bi 'Balkan' mogao biti upravo ono što 'Europljani' žele vidjeti.

' Moja štikla ' je inspirirana dalmatinskom i dinarskom narodnom tradicijom te Severininim smislom za humor satirizirajući dinarski mačizam iz ženske perspektive. Njegov aranžer, Goran Bregović, stekao je reputaciju po prepakiranju balkanskog i romskog folklora, ali je bio kontroverzan jer je kad je došao rat u Bosni otišao iz Sarajeva u Beograd, pa su tako postojala i srpska društva u Hrvatskoj. Do Dore 2006, tim pjesme (uključujući njenog skladatelja Borisa Novkovića, koji je predstavljao Hrvatsku 2005.) već se morao braniti od danima optužbi da pjesma sadrži srpski folklor, da je na srpskom, da je 'turbo-'folk' ili da zapravo ima tekst poznatog srpskog kantautora umjesto Severine – sve bi je to učinilo krajnje nepodobnom da predstavlja Hrvatsku u domoljubnom medijskom mišljenju.

Naime, narodne tradicije dinarskog podneblja upravo su elementi hrvatske baštine koji pokazuju da je njezina nacionalna kultura ipak neodvojiva od balkanske – pa je Severina na svoj način potkopavala i etnocentrični nacionalizam.

Severinin eurovizijski nastup pratili su uvježbani folklorni plesači iz dinarskih gradova koji su tijekom rata bili na prvoj crti bojišnice, te vrsni svirač gajdi Stjepan Večković iz nacionalnog folklornog ansambla Lado, čija se autentičnost predstavnika hrvatske narodne tradicije mogla ne biti ispitan. (To je vjerojatno među izvedbama koje su inspirirale savjet ' Love Love Peace Peace ' da 'gledateljima pokažete etničko porijeklo svoje zemlje koristeći stari tradicionalni folklorni instrument za koji nitko prije nije čuo'.)

Za spot su Severina i njezina diskografska kuća odabrali drugačiji pristup i dali njezinom smislu za humor više na volju. Severina s visine od pedesetak metara korača u štiklama preko prestižnih zagrebačkih znamenitosti, a društvo joj prave, ni manje ni više, nego kolege iz izdavačke kuće Let 3 .

Let 3 još uvijek nisu sami otputovali u Atenu, što je moglo biti na olakšanje televizijskoj kući koja nije sklona riziku. Kako stoji u njihovom unosu na Wikipediji na engleskom jeziku , kažnjeni su zbog nastupa goli na gaži na otvorenom u Varaždinu kasnije 2006., a 'obrana benda da nisu bili goli jer su imali čepove u anusu nije uvjerila suca'. Godine 2008. dvojica njihovih članova imali su skraćeni nedjeljni talk show za vrijeme ručka simulacijom izbacivanja čepova iz istog mjesta.

Od tada su Let 3 objavili još jedan live album (' Živa pička' , nadopunjujući ' Živi kurac' ) i vratili se u studio za nove projekte 2013. i 2016. ' Kurcem do vjere' / Thank You Lord , izdan kao konzervativan Katolička kampanja skupljala je potpise za iznuđivanje referenduma o ustavnoj zabrani ravnopravnog braka, Mrle i Prlja na naslovnici su bili odjeveni kao katolički biskupi držeći komično velike muške organe umjesto naramenica, a uključivali su i obrade nekih od ranih pjesama benda plus glazbu iz nekih kazališne suradnje. ' Angela Merkel sere' (2016.) pratila je statua njemačke kancelarke koja zadovoljava navedenu tjelesnu potrebu, tri godine nakon članstva Hrvatske u EU.

Godine 2013. i Let 3 i Severina nastupili su na javnom koncertu kako bi mobilizirali glas 'ne' na referendumu 2013. i zaštitili slobodu Hrvatskog sabora da uvede ravnopravni brak . Međutim, referendum je prošao tog prosinca – nakon turbulentne godine za međunarodna LGBTQ+ prava u kojoj je Eurosong 2013. slavio ravnopravni brak u Švedskoj, Krista Siegfrids posudila je svoj glas na Euroviziji finskoj vlastitoj kampanji za ravnopravan brak, a ruski parlament je napravio sveobuhvatnu akciju . anti-LGBTQ+ zakone koji su možda učinili nezakonitim emitiranje i onih istospolnih poljubaca mlađima od 18 godina.

Izvan benda, Mrle je nekoliko godina bio kustos underground umjetničkog prostora Hartera u staroj riječkoj tvornici papira, pokrenuo je Mornarski festival slatko i slano nakon zatvaranja Hartere i osnovao eksperimentalni side-projekt sa svojom suprugom Ivanom Mazurkijević (Mr.Lee i IvaneSky ). Doprinio je pandemijom pogođenom riječkom programu Europski grad kulture 2020. – a partnere u gradskom vijeću nije morao tražiti daleko jer je pročelnik za kulturu riječke gradske vijećnice bio bivši klavijaturist Let 3 Ivan Šarar .

' MAMA ŠČ! ' zapravo proizlazi iz Mrletove i Mazurkijević suradnje s redateljem Paolom Magellijem , čiji je najnoviji projekt avangardna prerada grčke tragedije Lizistrata na stihove novinara Predraga Lučića, koji je 2018. preminuo u 53. godini. Lučić je 1989. bio suosnivač satiričnog časopisa Feral Tribune, koji je tijekom 1990-ih i 2000-ih objavljivao optužbe o javnoj korupciji i zataškavanju ratnih zločina kojih se nijedna druga hrvatska publikacija ne bi dotakla (i brojne šale o genitalijama i tjelesnim funkcijama, testirajući njihovu slobodu transgresije u novoj hrvatskoj demokraciji). Rutinski provlačen po sudovima od strane hrvatskih vlasti zbog klevete i drugih optužbi (uključujući fotomontažu naslovnice iz 1993. na kojoj su Milošević i hrvatski konzervativni predsjednik Franjo Tuđman goli u krevetu), Feral je zatvoren 2008., ali ima temeljno mjesto u povijesti hrvatske satire .

Jedna od Lučićevih pjesama korištenih u LizistRATi , izvorno napisanoj za splitsku produkciju Brechtove antiratne satire Majka Hrabrost i njezina djeca 2013., zvala se ' Kupi mi, mama, jedan mali rat ' ('Mama, plati mi jedan mali rat' '), što je nadahnulo Mrleta da počne osmišljavati vlastitu alternativnu antiratnu operu – projekt koji je postao ' MAMA ŠČ! ' . Ideja koja stoji iza odjeće 'pet jahača apokalipse' u dijelu njihova videa razvijala se već prije Dore, a ranije verzije prikazuju plavu vjetrovku petog jahača kao predizbornu jaknu koju nose volonteri vladajuće konzervativne stranke u vrijeme izbora.

Drugim riječima, u vrijeme kada se Let 3 pojavio na Dori, hrvatski su gledatelji imali više od trideset godina referentni okvir za shvaćanje njihovih uniformi, raketa na napuhavanje i pozdrava (i za pitanje što će biti ispod tih uniformi kad neizbježno su se skinuli). Dok njihovi tekstovi opisuju militarizam i mačizam, profil benda kao glazbenika i njihovo supkulturno pozicioniranje već je razriješilo ono što bi inače bila dvosmislenost gdje se nalaze.

Da Let 3 kao kreatori dijele mizoginiju pjesme poput ' Riječke pičke ' (gdje Prljin lik nabraja desetke regija u bivšoj Jugoslaviji, a riječke kćeri proglašava najboljima jer su za njega izbacile svoje pičke ), ne biste našli lijevo orijentirana pop ikona osamdesetih poput Marine Perazić (bivša pjevačica pop dua Denis i Denis, također iz Rijeke, koja je pjevala na Zagreb Prideu) izvodi je na jednom od bendovih godišnjih Antivalentinova (Antivalentinovo) nastupa – i oni sigurno je ne bi pozvao da te riječi stavi u usta.

Njihova queer publika u Hrvatskoj i ostatku bivše Jugoslavije također vjeruje da će Let 3 biti na njihovoj strani protiv sila koje ih žele pobijediti zbog iskazivanja mnogo pitomijih oblika naklonosti i rodnog nekonformizma u javnosti nego što su Let 3 ikada iznijeli na pozornicu.

Hrvatska se nije kvalificirala za veliko finale od 2017., iako se 1990-ih činilo da će imati rekord poput Ukrajine, a Albinin izostanak 2021. osjećao se kao pravi nacionalni udarac snu o, kako kaže Roko Rumora , imati nešto za 'pokazati Europi i priznati je kao ravnopravnu, kao vrijednu uključivanja pod vlastitim uvjetima .' Ako ništa drugo nije upalilo – zašto ne Let 3?

Šira publika natjecanja imala je puno manje prilike svjedočiti radikalnoj tradiciji izvedbe hrvatskih gradova kroz njihov eurovizijski 'prozor' nego, recimo, usporediva scena u Estoniji (gdje su noise-punkeri Winny Puhh prvi put sudjelovali na nacionalnom izboru prije deset godina ) . ' MAMA ŠČ! ' mobilizira vrlo različite reakcije od ' In corpore sano ', ali Let 3 i Konstrakta crpe iz zajedničkih kulturnih referentnih točaka koje datiraju iz onoga što je povjesničarka Ljubica Spaskovska nazvala ' posljednjom jugoslavenskom generacijom '. (Napisali su svoju fotografiju s njom na madridskom pre-partyju 'Konstractor').

Desetljetna ekspertiza grupe Let 3 u stvaranju izazovne umjetnosti čini ' ŠČ ' najvrjednijim pojedinačnim slovom u povijesti Eurovizije (ako ga napišete ukrajinskom, ruskom ili bugarskom ćirilicom – abecedom koja predstavlja još jedan tabu u hrvatskoj javnoj kulturi, jer i srpski koristi ćirilicu, iako ni srpski ni hrvatski nemaju Ŝ/šč kao jedno slovo).

Okrenite ga nekoliko puta i možda ćete početi pronalaziti njihovo ritmično izgovaranje ŠČ! evocira vojničke zvukove: kotrljaj doboša, kolektivni topot izbušenih čizama na paradi . Čini se da je to, sugeriraju, zvuk totalitarizma i tog prezirnog malog krokodila psihopata ('onaj mali psihopat! krokodilski psihopat!') o kojem se može katarzično pjevati čak i ako, dok je njihov politički komentar podložan eurovizijskim pravilima , ne može se imenovati. Rečenica izražava životni prosvjed protiv takvih brojki, ali postoji rizik da se čuje kao stigmatiziranje mentalnog invaliditeta ili minimiziranje unaprijed smišljene prirode vojne agresije, a ni jedno od toga ne izgleda kao ono što bend želi reći.

Ipak, mnogi prozvani diktatori već su na vidiku ' MAMA ŠČ! '. Poznata 'traktorska' linija mogla bi implicirati i Putina i njegovog saveznika Aleksandra Lukašenka iz Bjelorusije, čijem je režimu zabranio sudjelovanje na Euroviziji godinu dana prije Putinove Rusije 2021., a koji je Putinu prošlog listopada poklonio traktor za njegov sedamdeseti rođendan. (Kada su neki srpski mediji nakon Dore uzeli stihove kao omalovažavanje srpskih izbjeglica koje su traktorima bježale pred zadnjim napredovanjem hrvatske vojske u kolovozu 1995., Mrle je iskoristio prvu priliku da pojasni da bend nikada nije namjeravao udariti .)

Prljin kaput, kapa i brkovi jasno upućuju na Staljina, a ćelavi muškarac koji drži projektile – riječki kolega Žanil Tataj-Žak, kojeg Hrvati možda najviše poznaju kao bivšeg pjevača stadionske rock grupe Divlje jagode – dao je napisati ' Njinle ' na njegovom čelu, unazad za "Lenjin", u Dori. Bliže kući, jugoslavenski komunistički vođa Josip Broz Tito (koji je vodio jugoslavensku partizansku vojsku do pobjede 1945.) obično je nosio bijelu vojnu odoru, a prvi hrvatski predsjednik Tuđman ponekad je ismijavan jer je slijedio njegov primjer.

I tako do Eurovizije
U svom bliskom bavljenju totalitarnom estetikom, Let 3 su možda toliko blizu koliko će Eurovizija ikada doći Laibachu , slovenskom bendu koji već više od četrdeset godina drži publiku u nagađanju koliko im znači kada se poigravaju s temama i vizualima komunističke i fašističke propagande godine. (Laibach je 2014. godine snimio pjesmu pod nazivom 'Eurovision'.) Laibachu su susjedni, također, boje i kutovi njihovih pozadinskih vizuala – koji prikazuju drag izvođačicu Jovanku Broz Titutku sa zagrebačke radikalne drag scene (figura odjevena u zelenu teretanu kričavo našminkana, koja pripada zagrebačkoj Kući Flamingo).

Poput svake dvosmislene umjetnosti koja dovodi u pitanje privlačnost vojne moći postavljajući svoj stil i simbole ispred sebe, kako dobro ' MAMA ŠČ! ' može prenijeti svoje poruke ovisi o tome koliko daleko publika shvaća kako ih bend poziva da odgovore i što trebaju znati o njima da bi oblikovali tu interpretaciju.

Prošli nastupi na Euroviziji također su se suočavali s tim problemom, ponekad kada su vojnim simbolima pristupali kroz queer leću. Hatarijevi izvođači inspirirani BDSM-om 2019. iznijeli su stavove o autoritarizmu i vojnoj okupaciji onoliko jasnima koliko su im pravila Eurovizije dopuštala ( i više od toga ). Sive vojne uniforme koje su nosile plesačice Saare Aalto 2018. nisu bile toliko izrazito političke, ali su ipak povezivale izvedbu s dugom tradicijom queer kiča i vojnog draga, čiji je utemeljitelj umjetnik Tom of Finland – utjecaj na koji je jedan Hrvat pisac je već uočio u kožnim kapama sa šiltom Let 3. Opskurnije i manje neposredno queer, poperska izvedba Tosca Beatčinilo se da je pod jakim utjecajem Laibachove inscenacije kada se natjecao za predstavljanje Slovenije 2017.

Pro-LGBTQ+ stavovi i antimilitarizam idu zajedno u vojnom otporu Let 3 jer, prema politici koju bend izražava više od trideset godina, patrijarhat, homofobija i muška nesigurnost temeljni su uzroci militarizma, nacionalizma i rata . Slika Prlje u ružičastoj šiltastoj kapi, Staljinovim brkovima, ružem za usne i rumenilom očito će ga dobiti u usporedbi s grafikom 'gay Putina' ili 'klauna duginih boja', koju su zapadnjački aktivisti popularizirali kao uvredu ruskom vođi kada su zagovarali bojkot Zimskih olimpijskih igara u Sočiju 2014. (dio pozadine kako je Conchita Wurst primljena u Kopenhagenu ).

Ruganje Let 3 dragim diktatorima, međutim, počinje kod kuće – gdje su se suprotstavljali militarističkim, nacionalističkim i agresivno heteroseksualnim idealima muškog vodstva u vlastitom kontekstu toliko dugo da je 'dom' nekada bila druga država.

Otkako su osvojili Doru, Let 3 su počeli rušiti četvrti zid kako bi međunarodne fanove upoznali sa svojim političkim kontekstom – iako se i dalje vraćaju šalama o guzicama i zajedničkom seksu. Na predeurovizijskom krugu naučili su višejezičnu publiku prije zabave kako pjevati 'MAMA KUPILA TRAKTORA!' i oživjeli svoju verziju 'Ero' – savršeno oblikovanu etno-rock pjesmu za obožavatelje ' Shum ' i ' Trenuleţul ', ali i pjesma nastala u otporu protiv domaćeg nacionalizma i fašizma. Razbjesnit će upravo koga Let 3 žele razbjesniti ta vjerojatno najgledanija izvedba ' Ero s onoga svijeta' izvan Hrvatske ove godine dolazi od benda doživotnih antifašista koji završava s pankerom u ružičastoj uniformi koji maše zastavom Progress Pridea.

Njihova serija TikToka koji se 'teleportiraju' u Liverpool na svom zlatnom traktoru (što je jedan od načina da se izbjegnu odgode na granici zbog Brexita) pokazala je svoje prijateljstvo s beogradskom alternativnom scenom, dovikivala Käärijäi i iznervirala izvršnog direktora Spotifyja zbog njihovog udjela u naknade za streaming za ' MAMA ŠČ! ', ali i osudio Putinovu diktatorsku agresiju na Mariupolj, Harkov i Kijev.

Dolaskom u Liverpool, Let 3 i njihov traktor sletjeli su u zemlju u kojoj snage koje žele kriminalizirati drag na međunarodnoj razini jačaju , satima drag queen priče u javnim knjižnicama prijeti ekstremna desnica , ministar za jednakost susreo se s odobravanjem guverner američke savezne države koji donosi najširi niz zakona protiv trans osoba , i neovisni stručnjak UN-a za seksualnu orijentaciju i rodni identitet, Victor Madrigal-Borloz, upravo je slušao od trans osoba diljem zemlje o tome kako su političari i mediji raspirujući strah protiv njih tijekom vlastitog posjeta Ujedinjenom Kraljevstvu.

Prikazivanje emisije Let 3 mlađima od 18 godina već bi bilo protiv zakona u Rusiji i Mađarskoj (koje su prestale emitirati Euroviziju nakon 2019.), a od početka travnja i u Tennesseeju .

Umjetnost grupe Let 3 možda nije za svakoga, ali sloboda da se napravi za svakoga ista je sloboda koja dopušta da sama Eurovizija bude sigurno mjesto za LGBTQ+ obožavatelje – i jedna od prvih sloboda koju su diktatori ismijavali, a u ' MAMA ŠČ! 'su udarili protiv. Kad Let 3 stupe na pozornicu sa svojom antimilitarističkom rock operom, svirat će na samom rubu onoga što je politički moguće reći u prostoru kakav je Eurovizija – baš kao što su radili i tijekom cijele svoje karijere.

O AUTORU: CATHERINE BAKER