Osvrt na Festival M&M / Mićini dani: Bogato stvaralaštvo Mire Muhoberac uvijek je posvećeno Dubrovniku

Festival M&M: Prvi Mićini dani, festival posvećen Miri Mići Muhoberac, prerano i naglo preminuloj dramaturginji, teatrologinji, redateljici, sveučilišnoj profesorici, urednici, književnoj i kazališnoj kritičarki, autorici knjiga i radijskih emisija, novinarki, znanstvenici, predsjednici Hrvatskoga društva kazališnih kritičara i teatrologa, izbornici kazališnih festivala, članici i predsjednici kazališnih i književnih povjerenstava, lavici, Dubrovkinji, čovjeku nazbilj, blizanki i prijatelju održao se od 18. do 22. srpnja u/na prestižnim lokacijama Dubrovnika, u Sponzi, u Slanici Revelina, na Lokrumu, u zatvorenoj i otvorenoj lađi Lazareta, u prostorima u kojima je Mićo režirala predstave i u kojima se osjećala izvrsno.

U organizaciji Teatra M&M, Ragusina, Kazališne družine Mare, sponzora (Turistička zajednica Grada Dubrovnika, KING ICT, Grad Dubrovnik), ali prije svega angažmanom gotovo sto prijatelja i suradnika Mire Muhoberac i Vesne Muhoberac koji su se svim srcem i znanjem, stručno, zainteresirano, znalački i vedro uključili u Festival M&M svi su se planirani segmenti Mićinih dana iznimno uspješno realizirali, a svi su se festivalski dani održali na visokoj estetskoj i umjetničkoj razini.

Umjetnička dubina opusa i Mićina znalačka književna i teatrološka čitanja

Festival je uključivao stručni skup posvećen velikom i raznolikom opusu Mire Miće Muhoberac, dvije kazališne predstave koje je režirala (Držić, Venere i Adon, Beckett, Svršetak igre), slušaonicu Theatralije, emisije Trećega programa Hrvatskoga radija kojoj je bila autorica i urednica, projekciju filmova i predstava koje je režirala, izložbu plakata i kazališnih knjižica predstava koje je postavila kao dramaturginja i ravnateljica Kazališta Marina Držića, suradnica Doma Marina Držića, profesorica Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, performans s tekstovima koje je pisala za radio, televiziju, časopise, knjige, simpozije, novine, primjerice, kao urednica Vijenca Matice hrvatske, promociju niza knjiga koje je uredila, npr. za izdavačku kuću Privlačica o Držiću, Gunduliću, A. B. Šimiću, Marinkoviću, Krleži, postavljanje audioinstalacije i videoinstalacije Zvučne didaskalije (Vojnović, Allons enfants, Krleža, Gospoda Glembajevi). Mićo je bila pravi homo theatralis, homo universalis.

Sponza, neposredno prije otvaranja Festivala, zadnji dogovori (foto: Ivana Đula)

Palača Sponza

Prvi je dan, 18. srpnja, u 21 sat Festival otvoren u veličanstvenome prostoru Sponze, prostoru umjetnosti i prostoru Arhiva Dubrovačke Republike (uz svestranu potporu ravnateljice Arhiva, Nikoline Pozniak i zaposlenika Sponze), u kojemu je izvedeno nekoliko Mićinih predstava mišljenih u posebnome redateljskome kodu, od kojih su neke: Negromanti, Yorick, Šest osoba traži autora, Gospoda Glembajevi. Uz baklje na ulazu, plakate i programske knjižice (dizajner: Tomislav Neumann), gledatelji su ulazeći dobili i bedževe i bookmark s Mićinom slikom i slušali jedan segment iz emisije Theatralia posvećene Vremenu, razgovor s Brankom Gjukićem, liječnikom, hobistom urarom, zaduženim za navijanje sata u Zvoniku (tehnička potpora svih dana: Adria Kongres, tehničari: Edison Čolaku i Ivan Ljubimir). Slijedio je stručni skup za koji su znanstvenici i stručnjaci izabrali inspirativne teme za koje su pripremili i iznimno kvalitetne prezentacije i znalačka predavanja. Tanja Kuštović, Nacrt za bibliografiju Mire Muhoberac; Ljubica Josić, Leksikografski potpis Mire Muhoberac; Dubravka Sarić, FEB 2011.; Margareta Đordić, Kazališne kritike Mire Muhoberac u časopisu Vijenac u 2019. godini; Mario Šimudvarac, Izborni kolegiji profesorice Mire Muhoberac na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu; Petra Glavor, Lukrecija, drama i predstava; Tina Marušić, Gospoda Glembajevi u Agramu i oko njega; Vesna Muhoberac, Dramaturgija i režija Držićeve Venere i Adona, anno domini 2021., uz Mićin glas iz Theatralije i tekst o Veneri i Adonu. Nakon simpozija slijedila je predstava Marin Držić, Pripovijes kako se Venere božica užeže u ljubav lijepoga Adona, u komediju stavljena u dramaturgiji i režiji Mire Muhoberac i Vesne Muhoberac u kojoj su glumili studenti i studentice glume Međunarodnoga sveučilišta Libertas, Akademije dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, mlada diplomirana glumica i glumac-dječak: Filip Vlašić, Lea Barba, Beata Šublin, Matko Jukić (prošle godine: Filipp Majnarić), Luka Šaldo, Dora Marojević, Petar Đula Vrbanić (prošle godine: Luke Saltarić), Petra Tunjić, Filip Lugarić, a koja je premijeru imala 14. i 15. srpnja 2021., na taraci Umjetničke galerije (uz svesrdnu pomoć ravnatelja Tonka Smokvine i zaposlenika UG-a).

Slanica Revelina

Drugi se dan, 19. srpnja u 20 sati, Festival M&M održao u moćnoj kamenoj Slanici Revelina (uz prijateljsku i profesionalnu susretljivost Damira Milata, ravnatelja Dubrovačkog simfonijskog orkestra i zaposlenika Orkestra) u kojoj je prijašnjih godina izvedeno nekoliko Mićinih iznimnih predstava, od kojih su neke: Cabaret GrižulaGospogja sa suncokretomSvršetak igre. Na početku je bila slušaonica Theatralije, vrlo slušane emisije Trećeg programa Hrvatskoga radija, urednice i autorice Mire Muhoberac. Izabrane su emisije kojima su teme: Neovisna scenaNagrada Marul i Nagrada Marin DržićZrcala i identitetiKomedija, groteska, satira – identitetiProstori smijeha i nadeMale scene, velika djelaTajna, faca, kazalištePero KvrgićKuće bitka i egzistencijeAli spiš, ali bdiš, a uvodnici koje je publika u Slanici Revelina slušala naslovljeni su: Prostori srećeLjudi nazbilj – pravi ljudiZrcaloZrcalo i identitetSmijeh, maska, maskerataČehov, Beckett: ČekanjeFaca, zapis uz tajnuPero Kvrgić, čovjek nazbiljKuća, bitak, egzistencijaSvečanost i igra. Za vrijeme slušanja glasa Mire Miće Muhoberac publika je mogla gledati snimku predstave Cabaret Grižula u režiji Mire Muhoberac koja je praizvedena u Zagrebu 2015., a dubrovačku je premijeru imala u Slanici Revelina u srpnju 2015.

Nakon slušaonice Theatralije (tehnička potpora: Zlatko Vlahušić, snimatelj Radio Dubrovnika) publika je pogledala iznimno kvalitetnu predstavu Samuel Beckett, Svršetak igre, dramaturginje i redateljice Mire Muhoberac u kojoj su glumili Mario Šimudvarac, Tina Marušić, Ivana Ćurić, Luka Šaldo (prije: Ivan Igić), Lehana Leček i Margareta Đordić (prije: Maksimilijan Balatinec), a koja je premijeru imala 2014. u Zagrebu, a u dubrovačka je premijera bila 18. srpnja 2014. u Slanici Revelina. Beckettom se Mićo bavila cijeli život, a u Svršetku igre u Kazalištu Marina Držića bila je dramaturginja i umjetnička suradnica redatelja (redatelj: Želimir Mesarić), a režirala je i predstavu O, divni dani (Performans o Beckettu i/li s Beckettom) u nekoliko prostora Grada Zagreba, od kojih je ponajbolje s Beckettovom dramom korespondirao prostor Atrija Dramskoga kazališta Gavella.

Treći dan Mićinih dana, Lokrum, performans posvećen Mići (foto: Ivana Đula)

Lokrum

Treći dan, 20. srpnja u 17 sati bio je u sklopu Mićinih dana performans posvećen Miri Muhoberac: čitanje tekstova iz emisije Prohujalo s vihorom, rubrika Umjesto štambilja, priče s dubrovačkih razglednica urednika Davora Mojaša (Hrvatski Radio Radio Dubrovnik), uz glazbene dijelove. Na Lokrumu je Mira Muhoberac režirala nekoliko izvrsnih predstava, od kojih su neke: Hamletova i Shakespeareova Mišolovka, Tirena, Venere i Adon u benediktinskome samostanu, Dundo Maroje na stijenama Mrtvoga mora, Gundulićeva Dubravka ispod maslina, Cabaret Grižula u restoranu Lacroma. Sa svojim su roditeljima Mira Muhoberac i Vesna Muhoberac od najranijega djetinjstva svaki dan bile na Lokrumu, prave su lokrumarke, koje su dan organizirale prema trubi brodova Zrinski i Skala, preplivavale bi na Lokrum u grubim danima i plivale oko Lokruma, barkom se sidrale s mamom, a onda i s Bingom, Saricom i Vekijem uz Lokrum. Performans trećega dana organiziran je u Djanija i Luja, u kafiću u kojemu su gotovo svaki dan bile na kavi, sladoledu, salati i divnim razgovorima s prijateljima.

Tekstove su čitali spikeri i glumci, prijatelji: Nila Miličić Vukosavić, Sebastijan Vukosavić, Mirej Stanić, Nataša Dangubić, Petra Tunjić, Tina Marušić i Ivana Ćurić, a pjevali su i govorili tekstove iz predstave Venere i Adon Lea Barba, Beata Šublin, Petar Đula Vrbanić, dok je Sebastijan Vukosavić, ujedno i voditelj performansa, nadahnuto svirao gitaru i pjevao, a treći je dan završio pjesmom o Lokrumu koju je posvetio Mići. Pročitani tekstovi naslovljeni su: Dubrovačka kafa, kraljica među kavama, Šnajderica i Dubrovnik, Tajna Dživulina Lopuđanina (povodom 450 godina odlaska Marina Držića Vidre), Pomet kao princ karnevala, O Držićevoj tragediji, iznova, Držićevi glumci između igre, iluzije i stvarnosti, Marin Držić Vidra, slikarstvo i arhitektura, Uloge Izeta Hajdarhodžića: Skup i Dundo Maroje na Dubrovačkim ljetnim igrama, Travarice u Dubrovniku, Ivo Vojnović i Dubrovačke ljetne igre, Naši sugrađani koji više nisu među nama: Vice Križe-Grom, Prostori dubrovačke dokolice u Gradu u srednjemu vijeku i u našoj današnjici okovanoj pandemijom. Mira Muhoberac od svoje je dvanaeste godine pisala za Radio Dubrovnik, nekad je sama čitala tekstove, nekad ih slala faksom, mailom i sve snimala ili je snimala u Gradu mama Fani Muhoberac, ravnateljica Dubrovačkih ljetnih igara u njihovo zlatno doba, kad se u Zagrebu nije čuo radijski signal.

Završetak predstave Pripovijest kako se Venere božica užeže u ljubav lijepoga Adona, u komediju stavljena; Sponza, 18. srpnja

Lazareti

Četvrti dan, 21. srpnja, u 21 sat, Mićini su dani nastavljeni u Lerovoj lađi u Lazaretima (uz potporu Davora Mojaša), u kojima je prošlih godina izvedeno nekoliko Mićinih predstava, od kojih su neke: Pjerin, Play Ionesco, Venere i Adon. Gledatelje je dočekao glas Mire Miće Muhoberac iz Theatralije naslovljene Razmjene i suradnje i uvodnik Mimeza i preobrazba, kao i plakat Festivala M&M: Mićini dani na prezentaciji, kao i svih dana, svi propagandni materijali i knjiga Hrvatski velikan Miroslav Krleža na poklon. Slijedilo je otvaranje izložbe kazališnih plakata i kazališnih knjižica koju je u kazališnome stilu postavio Vicko Krampus, ujedno i promotor, u suradnji sa Ksenijom Medović, Matom Brnjićem i Vesnom Muhoberac, a za vrijeme razgledavanja mogla se pogledati i snimka predstave: Vojnović, Gospogja sa suncokretom u dramaturgiji i režiji Mire Muhoberac i Vesne Muhoberac, a koja je premijerno izvedena u Gradu 18. srpnja 2019. godine.

Nakon otvaranja izložbe gledatelji su mogli poslušati dio iz Theatralije posvećene Poeziji na pozornici, odnosno tekst naslovljen Duh poezije u kazalištu, kao uvod u promociju knjiga izdavačke kuća Privlačica. Promotorice su bile znanstvenice i stručnjakinje: Ivana Šapro Hvar, Hrvatski velikan Marin Držić (urednica: Mira Muhoberac), Mirjana Kaznačić, Hrvatski velikan Ivan Gundulić (urednica: Mira Muhoberac), Tina Marušić, Hrvatski velikan Antun Branko Šimić (urednice: Mira Muhoberac i Vesna Muhoberac), Ana Dalmatin, Hrvatski velikan Ranko Marinković (urednice: Mira Muhoberac i Vesna Muhoberac), Ljubica Josić, Hrvatski velikan Miroslav Krleža (urednice: Mira Muhoberac i Vesna Muhoberac). Za vrijeme promocije publika je na kamenu zidu vanjske lađe Lazareta mogla pogledati snimku kazališne predstave redateljica Mire Muhoberac i Vesne Muhoberac: Cabaret Držić i/ili Držićev Ajme (Što je nama Držić i što smo mi njemu: cabaretni performans), odnosno praizvedbu Držićevih lirskih pjesama tiskanih u Mlecima 1551. koja je bila 18. srpnja 2017. u Domu Marina Držića. Nakon prezentacije publika je pogledala snimku predstave Držićeva Tirena 2017. (plovidbeni performans u moru, na moru i o moru u Vidrinoj godini); praizvedba: jedrenjak Sv. Ivan, 4. kolovoza 2017., ideja, dramaturgija i režija: Mira Muhoberac i Vesna Muhoberac.

Zvučne didaskalije, Lazareti, 22. srpnja, peti dan Festivala M&M

Zvučne didaskalije

Peti dan Festivala M&M: Mićini dani, 22. srpnja u 21 sat publika je, dok je ulazila, mogla poslušati uvodnik Pretprostor iz Theatralije, tematski naslovljene: Tišina, zvuk, slika, a nakon sintetskoga govora voditeljice Nile Miličić Vukosavić, glavne urednice Radija Dubrovnik, pogledati Zvučne didaskalije, audioinstalaciju i videoinstalaciju nastalu na temelju novih čitanja nemonoloških i nedijaloških dijelova iz najpoznatijih hrvatskih dramskih trilogija, Dubrovačke trilogije i Glembajevih: Vojnović, Allons enfants i Krleža, Gospoda Glembajevi. Glasovi: Sebastijan Vukosavić, Frano Mašković, Lucija Šerbedžija i Rade Šerbedžija, dizajn zvuka: Davor Rocco, tipografska animacija: Dejan Gotić, mladi glumci: Mirta Polanović, Nika Ivančić, Martin Grđan i Karlo Hubak, ideja, autorstvo, dramaturgija i režija: Mira Muhoberac i Vesna Muhoberac, koje su posudile i svoje glasove za nekoliko replika. (Produkcija: Teatar Bajsić i prijatelji i Art radionica Lazareti u suradnji sa Studentskim teatrom Lero. Projekt je ostvaren 2021. godine u produkciji Multimedijalne koliba i RadioTeatar Bajsić i prijatelji u sklopu ciklusa malih radiofonskih formi „8. Plan za bijeg" i Art radionice Lazareti, uz podršku: Ministarstva kulture i medija RH, Ureda za kulturu Grada Zagreba.) Premijera je bila u istim prostorima Lazareta 26. kolovoza 2021., kad nitko nije mogao ni naslućivati kakva će se grozota dogoditi nakon mjesec dana, 30. rujna.

Drugi Mićini dani

Sigurni smo da će Festival posvećen mojoj i našoj Mići, već ove prve godine izvrsno medijski praćen i posjećen, postati tradicionalan i svojom estetikom i izvrsnošću obogatiti hrvatski i dubrovački kulturni i umjetnički prostor. Mićo je bila pravi homo theatralis i homo universalis, a Festival M&M: Prvi Mićini dani pokazao je ljepotu i dubinu toliko raznovrsnoga Mićina stvaralaštva, uvijek posvećenoga Dubrovniku i pozicioniranju njegove baštine i suvremenosti u Hrvatskoj, Europi i svijetu. Vidimo se dogodine, na Drugim Mićinim danima.

Autorica: Vesna M. Muhoberac / priredila: Anči Fabijanović

Fotografije -  naslovna:  Mala kazalištarka, naša draga prijateljica, razgovara s Mićom na plakatu za Festival M&M: Mićini dani (foto: Ivana Đula)