Recenzija knjige Božidara Veljkovića, Dinka Bilića: Turizam - fenomen putovanja

Recenzija knjige Božidara Veljkovića, Dinka Bilića: Turizam – Fenomen putovanja, Sveučilišna tiskara, Zagreb, 2020., str.297.

Knjiga, »Turizam – fenomen putovanja«, autora doc. dr. sc. Božidara Veljkovića, docenta za turizam i dr. sc. Dinka Bilića predstavlja znanstveno osvježenje na području teorijskog istraživanja turizma kao suvremenog, dinamičnog, sveobuhvatnog te sveprisutnog procesa i pojava u turizmu. Nakon isčitavanja knjige, nameće se zaključak kako se radi o gradivu koje neposredno, razumljivo, kvalitetno i cjelovito analizira relevantne elemente suvremenog i globalnog fenomena kojega označujemo riječju turizam. Kao što i sami autori navode u Predgovoru, jednu tako kompleksnu i polifunkcionalnu društvenu pojavu nije moguće iscrpno prikazati u samo jednoj knjizi, međutim ono što je u ovom djelu rečeno o turizmu dovoljno je inspirativno i motivirajuće, što otvara i pobuđuje potrebu, za novim znanjima te saznanjima o turizmu.Autori s pravom naglašavaju ekonomski aspekt turizma (što je i tematika najvećeg broja pisaca knjiga o turizmu), no, oni posebno naglašavaju filozofsku, humanističku, komunikacijsku i političku funkciju turizma. U stvaralačkom zanosu, te komunikološko istraživačkom pristupu turizmu, autori su odabrali » genetsko - strukturalno - anatomski« metodološki pristup u vrednovanju turizma,odnosno model analize, obrade i interpretacije komunikoloških istraživačkih rezultata, kako bi fenomen turizma približili čitatelju. Uvjereni smo kako će čitatelji, a posebno turistički djelatnici, u knjizi pronaći odgovore na brojna pitanja i dileme koji proizlaze iz suprotnosti koje se kriju u samom fenomenu putovanja u turizmu.

Autori otvaraju i promišljaju dodatne brojne aspekte turizma, kao novu dodatnu turističku vrijednost, zbog čega možemo zaključiti da ova knjiga svojim sadržajem, aktualnošću, metodologijom i standardima pisanja, opravdava naziv sveučilišnog udžbenika, odnosno suvremene znanstvene monografije, iz područja turizma. Autori, u prvom poglavlju, ciljano usmjeravaju čitatelja na problemsko razumijevanje turizma s filozofskog, komunikacijskog, kulturološkog i političkog aspekta. U drugom poglavlju je predstavljena i obrazložena distinkcija i među sobna povezanost pojmova turista i turizma. U idućem trećem poglavlju (turistički proizvod – iskustvo putovanja), autori nam na vrlo iscrpan način predočavaju predmet turističke potražnje i ponude – turistički proizvod, odnosno turističku uslugu. Nakon četvrtog poglavlja koje se bavi povijesnim aspektima turizma, autori raspravljaju u petom poglavlju o determinantama nastanka i razvoja turizma. Najviše pažnje u šestom poglavlju posvećuju turističkoj destinaciji i turističkom prostoru kao bitnim elementima turizma. U sedmom poglavlju, autori govore o turističkom tržištu kao intermediju za posredovanje interesa ponude i potražnje u turizmu.

Osmo poglavlje sadrži prijedloge i smjernice daljnjeg razvoja turizma. Autori knjigu zaključuju devetim poglavljem kritičkim komunikološkim promišljanjem o potrebi redefiniranja pojedinih pojmova u turizmu, koji su zbog evolucijskih razloga, u samom fenomenu turizma, postali nefunkcionalni za objašnjavanje i metodološko kružno istraživanje čovjekove putujuće komunikacije.

Predlažemo da se knjiga (monografija) publicira u formi udžbeničkog gradiva za sve razine edukacije čitatelja koji žele spoznati nove poglede i spoznaje o turizmu. Budući da je tekst pisan prije pojave pandemije koronavirusa te uzimajući u obzir potrebno komunikacijsko vrijeme za analizu posljedica uvođenja posebnih mjera za suzbijanje ove bolesti, autori se nisu bavili tom urgentnom i akutnom turističkom problematikom.

Možemo zaključiti da je znanstvena, stručna i turistička javnost ovom knjigom (monografija / udžbenik) dobila priliku da promišlja i otvara nova pitanja i nove istraživačke spoznaje koje RECENZIJE I PRIKAZI / REVIEWS AND BOOK REVIEWS Informatol. 54, 2021., 1-2 112 ISSN 1330-0067 Coden: IORME7 vode u smjeru daljnjeg razvoja i unapređenja komunikativnog putujućeg turizma. Prezentirana knjiga znanstveno doprinosi razvoj na svim razinama globalne, regionalne, nacionalne i lokalne destinacijske uljuđene komunikativne turističke kulture.

Professor emerit. dr. sc. Mario Plenković,

University of Zagreb & University of Maribor

& Alma Mater Europae,